Loading...

نقشه ذهنی Prism و علوم اعصاب

0 کالا
سبد خالی است

استعدادیابی با روش prism

چقدر استعدادهاي فرزندتان را می شناسيد؟

بدون ترديد اولين باری که فرزندتان را در آغوش گرفتيد، براي هميشه در ذهنتان حک ‌شده و برای تمام عمر، به ياد آوردن آن لحظه خاص، لبخند را به لب‌ها‌يتان آورده و قلبتان را لبريز از شادی مي‌کند.

در لحظات آغازين تولد، هر پدر و مادري تنها به سالم بودن فرزند خود فکر مي‌کند و در سال‌هاي بعد از تولد است که افکاري مثل هوش، خلاقيت، استعداد، مسائل دوران بلوغ، انتخاب مدرسه، شغل و... به ذهنشان خطور مي‌کند و تمام زندگي پدر و مادر را دربرمي‌گيرد.

بعضي از پدر و مادر‌ها مي‌خواهند از همان ابتدا استعدادهاي فرزندان خود را به همان جهتي كه مي‌خواهند سوق دهند. البته شما مي‌توانيد با قرار دادن كودك خود در هر محيطی كه مي‌خواهيد استعدادهای او را سوق دهيد، اما درست مثل بچه‌هاي چپ دستي كه مداد را به زور به دست راست آنها مي‌دهند و آنها را مجبور به نوشتن با دست راست مي‌كنند كودك شما ياد مي‌گيرد كه با دست راست بنويسد، اما هيچ وقت خوش خط نخواهد شد. در واقع شما نمي‌توانيد از كسي كه استعداد نقاشي ندارد يك نقاش ماهر بسازيد، اما شايد بتوانيد او را يك نقاش آماتور كنيد كه بدون خلاقيت تنها ياد گرفته كپي‌برداري كند.

واقع‌بيني در كشف استعدادها يكي از مهم‌ترين وظايف والدين است. اكثر والدين به دليل اين‌كه دوست دارند فرزندشان بسيار باهوش باشد و در زمينه‌هاي خاصي كه آنها مي‌خواهند مستعد نشان داده شوند، بسياري از استعدادهاي واقعي كودك را ناديده گرفته و تنها به خواسته‌هاي خود توجه مي‌كنند و گاهي از كودك خود انتظارات واهي و نادرست دارند كه اين كارشان تنها به هرز رفتن استعدادهاي واقعي فرزندشان مي‌انجامد. خداوند در هر فردي استعدادهاي خاصي گذاشته است که او را منحصر به فرد مي کند پس سعي کنيد. استعدادهاي واقعي فرزندتان را بيابيد.

مشاهده دقيق رفتار بچه ها در محيط خانه كمك زيادي به شناسايي استعدادهاي آنها مي كند، کودکاني هستند که ساعت ها سرگرم ساختن و خراب کردن وسايلند، بعضي از بچه ها علاقه شديدي به گوش دادن موسيقي،کتاب قصه و ديدن برنامه هاي موزيکال تلويزيون دارند و بعضي نيز عاشق نقاشي کشيدن هستند. دقت داشته باشيد كه بچه‌ها در هر آنچه استعداد دارند علاقه نشان مي‌دهند و به هر چه علاقه نشان مي‌دهند در آن توانمندتر مي‌شوند. در واقع علاقه و استعداد رابطه مستقيم با هم دارند.

شناسايي و كشف استعدادهاي واقعي كودكان باعث بالا بردن عزت نفس آنها مي­شود. بچه هايي که از عزت نفس بالايي برخوردارند به احتمال قوي در مدرسه بهتر از ساير بچه ها عمل مي کنند، آنها مي­توانند به نحو احسن با مربيان خود ارتباط برقرار کنند و به راحتي تحت تعليم و تربيت قرار گيرند، آنها همچنين در زمينه خلاقيت و يادگيري و ارتباطاتشان با ديگران موفق تر عمل مي­كنند.

موسسات كشف استعداد مكان‌هايي هستند كه مي‌توانند در اين امر كمك كنند. آنها با ابزار و روش‌هايي كه به كار مي‌برند مي‌توانند تا حدودي به شما بگويند فرزندتان در چه زمينه‌هايي مستعد است.

 

کودکان تيز هوش و با استعداد، آنهايي هستند که اشخاص مجرب و واجد شرايط آنان را شناسايي مي کنند و به دليل برخورداري از توانايي هاي درخشان و عالي در آموزش، عملکرد بالايي دارند.

کودکان تيز هوش و با استعداد، آنهايي هستند که اشخاص مجرب و واجد شرايط آنان را شناسايي مي کنند و به دليل برخورداري از توانايي هاي درخشان و عالي در آموزش، عملکرد بالايي دارند. اين کودکان به برنامه ها و خدمات آموزشي متمايزي فراتر از آنچه در برنامه مدارس عادي ارائه مي شود نياز دارند اهميت اين جريان از اين نظر است که:

1- تفاوت هاي فردي در برنامه ريزي آموزش از اهميت ويژه اي برخوردار است.

2- در بين دانش آموزان استعدادها و توانايي هاي گوناگوني موجود است که لازم است به آنها توجه شود.

3- تنوع استعدادها را مي توان هر چه زودتر در بين کودکان شناخت.

4- ايجاد امکانات و تسهيلات ويژه براي شکوفايي استعدادهاي درخشان.

5- و اينکه در رشد و تعالي فرهنگ و تمدن ملت ها و افراد تيزهوش و سرآمد نقش اساسي دارند..

اين کودکان توانايي هاي بالقوه اثبات شده اي در چندين زمينه دارند:

1- توانايي هوش عمومي

2- استعداد فرهنگي خاص

3- تفکر خلاق يا سازنده

4- توانايي رهبري

5- توانايي رواني – حرکتي

در چنين حالتي نقش والدين در تعليم و تربيت کودکان تيزهوش و با استعداد شناخته شده از چند نظر داراي اهميت است از اين نظر که کودکان تيزهوش نبايد صرفا به دليل تيزهوشي از امتياز يا محروميت خاصي برخوردار گردند. انضباط خانه بايد بر ظرفيت هاي کودک براي کنترل خويش و استقلال رفتار متکي باشدو بايد در اعتماد به کودک در استدلال و مباحثه به او کمک کرد تا توازن هر عملي را که انجام مي شود، درک کند، کودکان تيزهوش منطق دان هاي خوبي هستند و عدم سازگاري در رفتار يا برخورد اجتماعي والدين طغيان کودکان را برمي انگيزد از سويي ديگر کودکان تيزهوش از منزوي شدن تدريجي در اجتماع، صرفا به دليل برتري توانايي هاي ذهني يا استعداد ويژه اي که دارند، شاکي اند. ساير کودکان با آنها بازي نمي کنند، بزرگسالان عقايد و سهم آنها را در بحث ناديده مي گيرند، همکلاسي ها آنها را در فعاليت هاي اجتماعي خود شرکت نمي دهند، تيزهوشان ممکن است به دليل توانايي هاي خود مورد احترام واقع شوند، ولي هميشه قابل معاشرت تلقي نمي شوند. به همين دليل والدين مي توانند براي آنان دوستاني بيابند که داراي علايق مشترکي بوده و توانايي هاي مشترکي داشته باشند. هر چه کودک درخشان تر باشد، يافتن معاشرين برايش مشکل تر است اما تمامي اين موارد زماني ممکن است که توانسته باشيم استعداد کودک خود را به درستي تشخيص دهيم که اين امر امروزه توسط موسسات و يا مراکزي که در اين زمينه فعاليت دارند انجام ميشود و مشاوران آنان مي توانند راهنمايان خوبي براي والدين باشند.

نظرات